Trivsel

 

Ordningsregler

Eftersom husen är tämligen lyhörda bör störande verksamhet inte förekomma efter kl. 22 kvällar innan vardag. Enstaka fester anses dock som normalt. Av hänsyn till grannarna rekommenderar vi dock att den som håller fest meddelar övriga boende genom att till exempel sätta upp en lapp i trapphuset.

Blir du störd av en granne så knacka på hos den och berätta det.

Känner du att du inte lyckas lösa situationen själv så kan du ta kontakt med styrelsen (lättast via mail). Ange vilken form av störning och vilket lägenhetsnummer störningen kommer ifrån. Ange även vilka åtgärder du själv har vidtagit (t.ex. att du har talat med personen i fråga, hur många gånger du har gjort detta och vad samtalen resulterade i). Du får gärna lämna dina kontaktuppgifter så att vi kan nå dig för återkoppling. Vi har inget avtal med någon störningsjour.

Vid brukande av föreningens gemensamma stolar, bord och grillar på innergårdarna är det viktigt att ställa i ordning efter sig, torka av bord och plocka undan skräp. Fimpar läggs i metallkruka som är avsatt för detta.

Till varje lägenhet tillhör ett kallförråd där lägenhetsnycklen passar. Detta förråd får inte isoleras.

I trapphusen är det förbjudet att förvara saker med hänsyn till brandskydd, utrymning och städning.

 

Fixardag

Två gånger om året (vår & höst) har föreningen en fixardag. På denna dag samlas föreningen och gör saker som styrelsen anser att vi kan göra själva för att hålla utgifterna nere. Det bjuds på mat och dryck.  

Detta är även en bra dag för att lära känna sina grannar.

 

Redskapsbod

I redskapsboden finner du diverse trädgårdsredskap, stegar, matavfallspåsar m.m. Låna gärna redskap men lämna tillbaka dessa samma dag. Går något sönder, kontakta styrelsen.

 

Högtryckstvätt och grovdammsugare finns tillgängligt för utlåning i ett annat låst utrymme. Vid intresse kontaktar du styrelsen via mail för att boka samt få en genomgång hur dessa fungerar.

 

Försäkring

Ditt eget lösöre måste du försäkra själv. Det gäller även det som du förvarar i ditt förråd. Skada eller förlust av egna ägodelar anmäler du till ditt försäkringsbolag. Hemförsäkringen ska kompletteras med bostadsrättstillägg.

 

Styrelsen

Styrelsen ansvarar för föreningens ekonomi och skötsel. Styrelsens sammansättning ser du på informationstavlorna som är i trapphusen.

Har du frågor, funderingar eller åsikter skickar du i första hand ett mail till havstrutenbrf@gmail.com. Det går också bra att ringa ordförande (telefonnummer finns i trapphusen). Alternativt kan du lämna en lapp i föreningens brevlåda som finns i trapphuset på 5A. Lämna alltid namn, lägenhetsnummer och mailadress eller telefonnummer så att styrelsen kan återkoppla.

En årlig föreningsstämma infaller i maj. Stämman består av medlemmarna. Här fattas viktiga beslut som inte ingår i styrelsens uppdrag såsom val av styrelse, revisorer och valberedning, föreningens bokslut, samt medlemmars motioner. Medlem som önskar få ett ärende behandlat ska anmäla detta senast den 1 februari. På varje stämma väljs styrelsemedlemmar. Dessa kan vara nya i styrelsen, men det är också möjligt att redan sittande styrelse får förtroende att fortsätta ytterligare ett år.

På föreningsstämman har varje medlem en röst. Om flera medlemmar äger bostadsrätten gemensamt har de dock endast en röst per lägenhet.

Är man intresserad av att sitta i styrelsen vänder man sig till valberedningen.

 

Parkeringsplats 

Föreningen har en privat parkeringsplats med 40 platser.

Det är endast tillåtet att bruka en parkeringsplats per lägenhet. Det är inte tillåtet att hyra ut parkeringsplatsen i andra hand. I nuläget är parkeringarna inte märkta, därför är det extra viktigt att alltid parkera så platssmart som möjligt så att alla får plats. Börja parkera längst in vid miljöhuset och fyll på utåt så slipper vi stora avstånd mellan bilarna.

 

 

TV

Analoga och digitala tv-kanaler levereras av Comhem. För att titta på digitala kanaler krävs digitalbox. I medlemsavgiften ingår ett grundutbud (se bilaga 1).

Det finns möjlighet att utöka med fler kanaler.

Kundservice på telefon 0775-17 17 20, med öppettider vardagar

8.00-21.00 och helger 9.00-18.00.

 

Internet

Fast bredbandsuppkoppling genom fiber levereras av Bahnhof i samtliga lägenheter.

I medlemsavgiften ingår en anslutning upp till 1000/1000 Mbit/s (se bilaga 2).

Kundservice på telefon 010-10 00 00, med öppettider vardagar

8.00-19.00 och helger 10.00-1430.

 

Nycklar

Styrelsen har ingen huvudnyckel till lägenheterna. För kopiering av lägenhetsnyckel, skicka mail till styrelsen och ange namn, telefonnummer och lägenhetsnummer så kontaktar personen som är nyckelansvarig dig.

Nya nycklar tillverkas på Great Security, Öresundsvägen 16 Lund. För att hämta ut nyckel krävs det att du är skriven på lägenheten samt att du visar legitimation för låssmeden.

Vid behov av akut låshjälp t.ex. öppning av dörrar kontakta Great Securitys jour på telefon: 0200-29 44 04. Detta betalas av den enskilda medlemmen.

 

Tvättstuga

Det finns två tvättstugor i föreningen, dessa finner du i källaren på 3B respektive 5B. I tvättstugorna finner du 2st tvättmaskiner, 1st torkskåp, och 1st torktumlare.

Varje dag är uppdelad i tre tvättpass: 07-12, 12-17, 17-22. Förbokning sker på respektive tvätttavla. Om tid bokas ska tvätt startas senast en timme efter tvättpassets början, i annat fall betraktas tvättstugan som ledig, och den får då användas av någon annan. Ska man inte använda hela tvättiden skriver man detta i kalendern bredvid bokningstavlan.

Efter tvättiden är slut ska det vara städat samt undanplockat, inga kläder får finnas kvar med undantag om man fått OK från nästa person som ska tvätta. En utförlig städanvisning finns på dörren. Tvättstugorna får inte användas efter kl. 22.00 eftersom de kan störa de närmast boende.

Saknar du bokningscylinder så kontakta i första hand säljaren av lägenheten om du är nyinflyttad, alternativt vänder du dig till Agile fastighetsservice för att beställa en ny. Observera att det enbart tillåtet med en bokningscylinder per lägenhet! Dubbletter sorteras bort och slängs.

 

Ventilation & värme

Fastigheten har mekaniskt frånluftsystem som ventileras genom frånluftsdon i WC och kök. Du får inte rubba dessa don, sätta för dem eller ansluta en fläkt till dessa. Speciella fläktkåpor med timer som är kopplat till fläkten på taket är godkänt. Rådgör med styrelsen innan dessa bytas ut!

Ersättningsluft tas in till lägenheterna genom springventiler på fönsterkarmarna. Det är därför av yttersta vikt att du ser till att dessa är öppna och rena (springventilen är öppen om spakarna pekar utåt). Ventilerna ska alltid vara öppna. Vintertid kan detta kännas konstigt, men när värmen från elementen möter kalluften från ventilerna hjälper det till att sprida värmen in i rummen.

 

Renovering

Se stadgar i första hand. Det är inte tillåtet att ändra vatten, avlopp eller ventilation utan styrelsens tillstånd. Du får inte heller ta ner väggar eller öppna upp väggar utan godkännande.

Du som bostadsrättsinnehavare får bygga om delar av din lägenhet invändigt nästan som du vill. Undantag är alla ingrepp i väggar, i VVS eller andra fasta installationer. Då behövs både tillstånd från Stadsbyggnadskontoret och när det är klart, även från Styrelsen. Du behöver bygglov om du vill ta bort delar av bärande vägg. Dessutom behövs alltid Styrelsens tillstånd, vilket som regel ges om myndigheten inte haft något att invända. Observera att ingen annan än Stadsbyggnadskontorets bygglovsenhet har rätt att tillåta ingrepp enligt ovanstående.

Tillstånd, eller intyg från bygglovsenheten om att tillstånd inte behövs krävs alltid. Är du osäker på vad du får göra kontakta, styrelsen innan du sätter igång.

 

Hushållssopor, källsortering & trädgårdsavfall

Vid parkeringsplatsen vid 3:an finner du miljöhuset. Där slänger vi hushållsavfall som mindre kartong och plast förpackningar men även matavfall, glas, tidningar och restsopor. Det finns även en batteriholk. Läs noga på skyltarna innan ni slänger något så det inte hamnar fel! Avfall som inte står med på skyltarna eller skrymmande kartonger och grovsopor hänvisas till närmaste återvinningscentral t.ex. Sysav på Gunnesbo, vänligen respektera detta! Har man inte bil så fråga grannen eller någon annan i föreningen om hjälp.

Trädgårdsavfall slänger du i bakom bollplanket vid parkeringen.

Om Lunds Renhållningsverk

Sortera matavfall

 

Löpande information

Styrelsen skickar ut mötesprotokoll och övrig information via mail. För att ta del av detta är det viktigt att styrelsen har registrerat din mailadress.

Viktigare information sätts alltid upp på anslagstavlorna eller skickas med post.

 

Uthyrning i andra hand

Uthyrning i andra hand får max ske under 6 månader per ansökan. Andrahandsuthyrning är tillåtet inom familjen och kan också godkännas till andra än familjemedlemmar om giltigt skäl föreligger. Exempel på giltigt skäl är studier eller arbete på annan ort. Observera att intyg som styrker giltigt skäl i dessa fall måste bifogas ansökan.

 

Medlemsavgift

Frågor kring medlemsavgiften hänvisar vi till vår ekonomiska förvaltare SBC.

Telefon: 0771-722 722. Genom SBC´s kundtjänst kan du få hjälp med tex. Autogiro.

 

Felanmälan

Brister/fel i byggnad eller på tomt anmäls i första hand till styrelsen.